Jag förstår xDäckia använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.

Logga in

Tryggt köp hos Däckia

  • Färdigt pris i webbutiken
  • Personlig service
  • Betalning i verkstaden

Behöver du hjälp?

Kontakta kundtjänst

searchVerkstäder

Letar du efter en verkstad? Använd vår verkstadssökning.

Till verkstadssökning
Se fler ämnen

TPMS

TPMS, Tire Pressure Monitoring System, eller aktiv däcktrycksövervakning, innebär att det sitter en sensor inne i hjulet som skickar signal med däckets lufttryck och temperatur som kan läsas av på bilens instrumentpanel.
 

Det förekommer även enklare system för övervakning där sensor saknas i hjulet och systemet istället reagerar på att hjulet rullar avvikande när däcket deformeras vid för lågt lufttryck. Då tänds en varningssymbol på instrumentpanelen. Med TPMS menas endast det system med en aktiv sensor i hjulet, som är exaktare och varnar snabbare. Sensorn sitter vanligtvis i en enhet tillsammans med däckventilen.

Miljöskäl är anledning till krav på TPMS

För lågt lufttryck i däcket ger högre bränsleförbrukning vilket ökar utsläpp och föroreningar. Av miljöskäl är det krav på TPMS på alla nya bilar från november 2014 men redan från november 2012 är det obligatoriskt på nya bilplattformar.
TPMS är obligatoriskt i USA sedan flera år, därför förekommer det redan på en del bilar i Europa. Systemen för USA marknaden och de nya kraven i Europa skiljer sig åt, bland annat genom olika sändningsfrekvenser.

Vad innebär detta för svenska bilisten när de nya Europareglerna träder i kraft?

  • Bättre övervakning av däcktryck ger snabbt information när det är dags att fylla på luft. Rätt lufttryck ger lägre bränsleförbrukning och bättre vägegenskaper.
  • Hjulet blir dyrare. TPMS Sensorventiler varierar i pris och finns även som universal som passar många bilmodeller.
  • Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor.
  • Hjulskiftet kan ta längre tid om sensorer behöver aktiveras eller kodas om. Då krävs speciell diagnosutrustning.
  • Om hjulen man byter till har samma signalkod, eller om bilens system är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position. Sök upp en Däckia verkstad om bilen varnar även efter en tids körning. Då kan personalen hjälpa till, ibland kan de gamla hjulen behöva finnas till hands för att läsa av signalkoden.
  • Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.
  • Transportstyrelsen har beslutat att bilprovningen tillsvidare inte skall anmärka däcktrycksövervakningssystem som inte fungerar. Varningslampan, som då lyser, går dock inte att släcka enligt det nya EU kravet.

Avläsning, kontroll, reparation och utbyte av TPMS sensorer ingår i Däckias serviceutbud.