Tryggt köp hos Däckia

Behöver du hjälp?

Kontakta kundtjänst

searchVerkstäder

Letar du efter en verkstad? Använd vår verkstadssökning.

Till verkstadssökning
Se fler ämnen

Pirelli köper Däckia Holding

2012-06-13

Pirelli förvärvar 100 procent av aktierna i Däckia Holding AB från Procuritas Investors IV. Förvärvet är ett led i en offensiv satsning på Norden, där även förvärv av två däckfabriker i Ryssland ingår. Pirelli satsar på att öka sin försäljning av vinterdäck i regionen kraftigt.

Pirelli, en av världens största däckproducenter, tar över som hundraprocentig ägare av Däckia Holding AB med dotterbolagen Däckia AB samt logistikcentret Interwheel från den tidigare ägaren Procuritas. Förvärvet är en del i en offensiv satsning på Norden som även omfattar förvärv av två däckfabriker i Ryssland det senaste halvåret.

Pirellis ambition är att stärka sin position i premiumsegmentet för personbilsdäck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet. I Sverige såldes 4,4 miljoner däck 2011, varav mer än 60 procent var vinterdäck. Det motsvarar en försäljningsökning med 5 procent. Pirellis köp av de ryska däckfabrikerna är en del av bolagets strategiska satsning för att möta en stigande efterfrågan på vinterdäck i Norden.

Pirelli är en ledande producent av UHP-däck och strävar efter marknadsledarskap i detta segment senast 2015. Företaget investerar 3 procent av intäkterna i forskning och utveckling. Målet är att kontinuerligt utveckla produktkvaliteten i termer av prestanda, säkerhet och miljöpåverkan.

Ägarskiftet träder i kraft omgående och innebär inga förändringar i Däckias organisation. Däckias tillväxtstrategi, med hörnstenarna förvärv och expansion av däckrelaterad service, står fast.

Däckia är, med en marknadsandel på drygt 10 procent, en av Sveriges ledande däckservicekedjor. Kedjan omfattar 86 Däckiaverkstäder och 65 samarbetspartners över hela landet. Bolaget omsatte 900 miljoner kronor 2011.

–Ägarbytet kommer inte att påverka den dagliga verksamheten, utan det blir ”business as usual”, säger Däckias vd Pär Landberg.

För ytterligare information, kontakta:

Pär Landberg, vd Däckia AB.
Tel: +46 70 348 52 51, +46 8 120 47 806
E-post: par.landberg@dackia.se

Pirelli Press Office
E-post: pressoffice@pirelli.com

Fakta om Däckia:

Däckia är en av Sveriges största däckservicekedjor och vänder sig till privatpersoner och företag i hela landet. Kedjan med 86 Däckiaverkstäder och 65 samarbetspartners sträcker sig från Ystad till Kiruna. Under 2011 omsatte bolaget 900 miljoner kronor och under 2012 förväntas en omsättning på drygt en miljard.

Fakta om Pirelli:

Pirelli, som grundades 1872, är världens femte största däcktillverkare. Pirelli finns i mer än 160 länder, har 22 fabriker för däcktillverkning och cirka 34 000 anställda. Pirelli har sedan 1907 varit involverat i motorracing. För närvarande är företaget exklusiv däcktillverkare för Formula 1, 2011-2013 samt World Superbike Championship.