Belastningsindex

Däckbelastningsindexet anger den maximala vikt som varje hjul i fordonet kan stödja. Alla däckmodeller har en unik numerisk kod, vilken anger den specifika belastning som däcket tål för att säkerställa en optimal prestanda när det gäller säkerhet och stabilitet.


Enligt lag måste däck alltid monteras med ett godkänt belastningsindex i enlighet med fordonstillverkarens registreringsdokument. Detta är en viktig aspekt att vara uppmärksam på så att du väljer rätt produkter när du ersätter gamla slitna däck med nya.


Tabell för belastningsindex för däck

Varje däck kännetecknas av ett specifikt belastningsindex som anges av en numerisk kod som består av två eller tre nummer. I allmänhet börjar de vanligaste däckbelastningsindexen för bilar på minst 55 (218 kg för varje hjul), upp till högst 108 (1 000 kg för varje hjul).


Hur man hittar man belastningsindexet på ett däck?

För att ta reda på ett däcks belastningsindex, räcker det med att läsa förkortningen på däckets sida. Här är en fullständig förkortning som visar alla däcks egenskaper, inklusive dimensioner, bildförhållande, hjulets diameter, belastningsindex och hastighetskod.


Denna information kan också läsas ur däckmärkningen, se bara produktdatabladet eller skanna QR-koden med kameran på din smartphone. Belastningsindexet framgår också av bilens servicebok, där det finns tekniska specifikationer för alla däck som kan monteras på fordonet.

Skillnaden mellan hastighets- och belastningsindex

Belastningsindexet anger den maximala belastning som ett däck klarar av. Om du multiplicerar detta värde med två får du hela axelns maximala vikt och om du multiplicerar siffran med fyra beräknas hela fordonets maximala belastning.


Hastighetsindexet anger däremot den högsta hastighet som däcket klarar för att samtidigt säkerställa en säker körning utan strukturella skador eller minskad prestanda från däckets sida. Hastighetskoden uttrycks med en alfabetisk förkortning som visas på däckets sida direkt efter belastningsindexet.

Kan jag använda ett däck med ett högre belastningsindex?

Vid byte av däck är det möjligt att montera däck med ett likvärdigt eller högre belastningsindex, enligt fordonstillverkarens bestämmelser. I detta fall kan bilen stödja en högre totalvikt, men undersök däckens kompatibilitet först genom att kontrollera bilens dokumentation.


Tvärtom är det inte möjligt att använda däck med ett lägre belastningsindex, eftersom de inte är godkända av fordonstillverkaren och dessutom minskar körsäkerheten. En lägre vikt som stöds ökar faktiskt risken för däckfel och skador, särskilt när du reser fullastad eller på vintervägar med snö och is.