Däckias allmänna villkor

1 KÖPVILLKOR


1.1 ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor gäller för samtliga beställningar som görs via Däckias webbutik däckia.se. Villkoren gäller till dess ändrade villkor görs tillgängliga av Däckia.

För att beställa via webbutiken däckia.se ska du ha fyllt 18 år. Webbutiken riktar sig till konsument. Företag hänvisar vi till lokal verkstad eller Däckia centralt.

1.2 AVTALSPART

Vid orderläggning i webbutiken, däckia.se, är kundens avtalspart Däckia AB, Box 1018, 164 21 Kista (”Däckia”).

Om en beställning har gjorts i webbutiken och du senare genom kontakt med den lokala verkstaden kommer i vissa fall (när verkstaden är en självständig näringsidkare och inte ägd av Däckia) verkstaden att inträda som avtalspart istället för Däckia. I och med att du accepterar dessa villkor, accepterar du att Däckia kan komma att överlåta avtalet till sådan part.

1.3 SORTIMENT OCH PRISER

Produktsortimentet som erbjuds i Däckias webbutik kan skilja sig från sortimentet i de fysiska Däckiaverkstäderna. Webbutiken kan erbjuda produkter som inte finns till försäljning i en fysisk verkstad och omvänt kan det finnas produkter lokalt som inte erbjuds i webbutiken.

I vår webbutik kan du välja att köpa

Endast däck - För att vi ska kunna hjälpa dig, förutsätter det att du redan har fälgar i samma dimension. Ta med dem till verkstaden, antingen om du har hjulen lösa eller om de sitter på bilen.

Endast fälg - För att vi ska kunna hjälpa dig, förutsätter det att du har lagliga däck i samma dimension som den fälg du valt. Ta med dem till verkstaden, antingen om du har däcken lösa eller om de sitter på bilen.

Vinterhjul - Här har du större valmöjligheter gällande dimensioner. I vår webbutik hjälper vi dig att hitta rätt till din bil.

Service - Såsom t ex däckskifte och däckhotell.

Priserna på däckia.se visas inkl moms och inkl frakt till vald leveransverkstad. Prisskillnader mellan fysiska verkstäder och webbutiken kan förekomma, likaså prisskillnader mellan olika verkstäder. Det pris som anges i webbutiken gäller vid beställning via webben. Tjänsterna kan ha olika pris beroende på veckodag, storlek på hjul och biltyp. Se 4.1 Allmänt.

Om en beställning i efterhand ändras (se 1.2 Avtalspart), gäller de priser som den lokala verkstaden själv sätter.

1.4 PRODUKTER, TJÄNSTER OCH TIDBOKNING

För att du som kund ska känna dig trygg i att dina nyköpta produkter ska kunna sättas på bilen och användas, läggs automatiskt den obligatoriska tjänsten ”Montering av däck på fälg” och den frivilliga tjänsten ”Däckskifte, skifte av hjul på bil” till dina produkter i kundvagnen. ”Däckskifte, skifte av hjul på bil” kan du välja bort om du vill ta med dina nya produkter i bakluckan och inte fastskruvade på bilen.

Vid köp av endast däck, innebär det att:

däcken monteras och balanseras på dina nuvarande fälgar (men skruvas inte fast på bilen). Då kan du efter beställningen snarast köra dina gamla lösa hjul till verkstaden. Vi monterar av de slitna däcken och monterar och balanserar de nya däcken på dina gamla fälgar så snart vi fått in de nya däcken.

Vid köp av både däck och fälgar innebär det att:

vi monterar och balanserar däcken på fälgarna.

Vid köp av endast fälgar innebär det att:

vi monterar och balanserar dina befintliga däck på de nya fälgarna (men skruvar inte fast hjulen på bilen)

I utcheckningen ges du möjlighet att välja till en eller flera tjänster, beroende av vilken verkstad du valt i steget innan.

Tjänsten ”Däckskifte, skifte av hjul på bil”, läggs till din varukorg automatiskt, men kan väljas bort. Det innebär att vi både monterar och balanserar däcken på dina nuvarande fälgar och skruvar fast på hjulen på bilen, så att du kan köra iväg från verkstaden på dina nya eller delvis nya hjul.

I utcheckning kommer du i webbutiken att få välja att boka bland de lediga verkstadstider som finns på den verkstad du valt.

Vid köp av kompletta hjul (vinterhjul) innebär det att:

Du erbjuds att beställa däckskifte och annan däckservice vid kontakt med Däckia efter att du skickat beställningen i webbutiken.

Vid köp av tjänsten ”Däckskifte, skifte av hjul på bil” väljer du en verkstad och reserverar en av de bokningsbara tider som visas i webbutiken. Tjänsten däckskifte innebär skifte av fyra hjul på bil. Du som kund ansvarar för att ta med utbyteshjulen samt ev låsmuttrar och hjulbultar till verkstaden.

Om du har lösa däck som förutom skiftet på bilen också ska monteras på fälg, behöver du även beställa tjänsten ”Montering av däck på fälg”.

Om du väljer att förvara dina hjul i vårt däckhotell, ingår det första skiftet i tjänsten.

Tjänsteutbud och priser

Följande tjänster kan beställas i webbutiken eller direkt hos våra fysiska verkstäder. Utbudet av tjänster liksom priserna kan variera mellan olika verkstäder.

De priser som anges i webbutiken är från-priser per hjul som baserar sig på minsta hjuldimension, vanligen 13 tum, och det enklaste servicepaketet. Ev tillägg utifrån storlek på hjul eller val av ett mer exklusivt servicepaket tillkommer i samband med servicens utförande i verkstaden.

Priserna för ”Däckskifte, skifte av hjul på bil” liksom för ”TPMS aktivering via OBD uttag” anges per fordon, d v s fyra hjul.

  • Däckhotell, förvaring av hjul (eller lösa däck) säsongsvis, kallelse med tidbokning för hjulskifte, första skiftet, tvätt etc.
  • Däckskifte, skifte hjul på bil, d v s skifte från vinterhjul till sommarhjul eller vice versa säsongsvis, eller vid köp av däck, fälg eller annan service
  • Montering av däck på fälg.
  • TPMS (Tyre Pressure Monotoring Systems) – Däcktrycksövervakning. För att bilens övervakningssystem ska fungera behöver hjulens sensorer aktiveras via OBD uttag med hjälp av diagnosverktyg
  • TPMS funktionskontroll. Kontroll av sensorsignal och batteristatus
  • Däckreparation, invändig <5 mm inkl montering av däck på fälg
  • Balansering av hjul inkl standardvikter
  • Nitrogen i stället för luft i däcken

Tjänster att beställa direkt i fysisk verkstad, men ännu inte i webbutiken: 

  • Däckservice för personbil, MC, lätt lastbil, tunga fordon
  • Hjulinställning (4-hjulskonstroll) Tjänsten kan i webbutiken endast beställas för 4 hjul. Rätar upp hjulens vinkel mot underlaget som bl a förlänger däckens livslängd

1.5 FÖRHINDER VID BOKAD TID

Har du inte möjlighet att komma på den inbokade tiden ber vi dig boka av tiden via länken du fått i bekräftelsen via epost eller via ”Boka om din tid” som du hittar i foten på startsidan på däckia.se eller kontakta den verkstad som anges i orderbekräftelsen snarast och senast ett dygn före din inbokade verkstadstid. Däckia har rätt att debitera en avgift på 399 kr om du uteblir från en inbokad tid utan att avboka denna eller vid avbokning som görs senare än 24 timmar före inbokat besök.

2. LEVERANSVILLKOR


2.1 LEVERANSSÄTT

Till verkstad ansluten till webbutiken

Leverans av varorna sker alltid till den av våra webbutiksanslutna verkstäder som du valt. Vid beställning via däckia.se med leverans till fysisk verkstad ingår alltid frakt i det angivna priset.

Hemleverans

För närvarande erbjuder vi inte hemleverans.

2.2 LEVERANSTID

Leveranstiden är normalt 2 -10 arbetsdagar, beroende av om produkten finns i lager på vårt centrallager eller om den levereras från en av våra leverantörers lager. Avvikelser kan dock förekomma. Leveranstiden i vår webbutik avser leveranstid till den verkstad du väljer.

Den faktiska leveranstiden för dig som kund påverkas också av vilken tjänst du väljer i kassan och om den kräver tidsbokning på verkstaden. Leveranstiden avgörs av när den valda leveransverkstaden har lediga tider för skiftet av hjulen och vilken av dessa tider som du väljer att boka.

2.3 TA MED TILL VERKSTADEN

Observera att du alltid måste ta med eventuella låsmuttrar till verkstaden då du ska skifta hjulen på bilen. Har du dessutom olika muttersatser till sommar- och vinterhjulen, måste du ta med båda dessa för att vi ska kunna utföra den tjänst som du har beställt.

2.4 LEVERANSSTATUS

När vi har tagit emot din beställning får du en beställningskvittens av oss via e-post eller telefon.

Om någon produkt som du har beställt skulle vara restnoterad eller ha utgått kontaktar vi dig via e-post eller telefon och stämmer av med dig hur du vill göra. Du har då möjlighet att välja en ersättningsvara eller så kan du ångra ditt köp. Det är helt upp till dig. Priset på ersättningsvaran kan skilja sig från den ursprungligt valda produkten. Vid ändring övergår beställningen från Däckia till den lokala verkstaden, som därmed blir din avtalspart, enligt punkt 1.2 ovan. Vid ändring av order skickas inte någon ny beställningskvittens.

2.5 LEVERANSFÖRSENING

Om en leveransförsening skulle uppstå kommer vi att kontakta dig via e-post eller telefon. Du ges möjlighet att boka om din tid. Vi kommer alltid att göra vårt allra bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas situationer då vi inte klarar det, t ex vid force majeure eller om en av våra leverantörer inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar, om leverans ej sker inom 30 dagar från beställning om annan leveranstid inte har överenskommits.

Exempel på omständighet utanför Däckias kontroll som klassificeras som force majeure: naturkatastrof, krig, terroristdåd, störningar i det allmänna tranportväsendet, extrema väderförhållanden, arbetskonflikter eller annan händelse som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som Däckia inte kunnat förutse.

Däckia har inget ersättningsansvar för leveransförseningar som beror på ett hinder utanför Däckias kontroll som Däckia inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder Däckia inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Om leveransförseningen beror på någon som Däckia har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet är Däckia fri från ersättningsansvar endast om också den som Däckia har anlitat skulle vara fri enligt vad som nyss sagts. Detsamma gäller om förseningen beror på en leverantör som Däckia har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Ersättning i anledning av leveransförsening ska inte i något fall omfatta förlust i näringsverksamhet.

2.6 OUTLÖSTA VAROR

För beställda varor som inte avhämtats inom 14 dagar efter överenskommen leveranstid, d v s bokad tid på verkstaden, eller för varor som inte kräver tidsbokning – som inte avhämtats inom 14 dagar från beskedet från verkstaden om att varorna fanns klara för avhämtning, har Däckia rätt att debitera en returavgift. Returavgiften avser att täcka kostnader för returfrakt, ev demontering av däck, hanteringskostnader m.m. Returavgift debiteras inte för de varor som har beställts i webbutiken för det fall kunden har köpt ersättningsprodukt direkt av verkstaden eller på annat sätt ändrat köpet enligt punkt 1.2 ovan.

3. ÅNGERRÄTT, REKLAMATION OCH GARANTI


3.1 ÅNGERRÄTT

Vid köp via Däckias webbutik gäller ångerrätten i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp av varor inom 14 dagar (ångerfristen) från den dagen du hämtat varorna på verkstaden. Varorna ska vara i väsentligen oförändrat skick för att ångerrätten ska gälla. Ifråga om tjänster börjar ångerfristen att löpa vid den tidpunkt då avtalet ingås. Som konsument har du däremot inte någon ångerrätt om du har godkänt att utförandet av tjänsten påbörjas under ångerfristen.

Genom att beställa en tjänst i Däckias webbutik samtycker du till att tjänsten kan påbörjas under ångerfristen och att du därmed inte har någon ångerrätt för den beställda tjänsten. Om du köper däck/fälg eller kompletta hjul i Däckias webbutik gäller detta villkor även för ett sådant köp såvitt avser tjänstemomentet (dvs. montering enligt beskrivning i punkt 1.4 ovan). Däckia kan därmed ta betalt för montering av däck/fälg även om du utnyttjar din ångerrätt vad gäller produkten däck/fälg.

Eftersom däck och fälg utsätts för smuts och slitage samt en skaderisk så snart du börjar använda varan kan vi tyvärr inte erbjuda ångerrätt på däck eller fälg som du har använt efter att du har lämnat verkstaden.

Om du vill utnyttja ångerrätten, ber vi dig kontakta aktuell verkstad. Kontaktuppgifter hittar du i din orderbekräftelse.

Varorna ska återlämnas på den verkstad där de avhämtades. Återbetalning sker via valt betalsätt

3.2 REKLAMATION

Vårt främsta mål är att du som kund ska vara nöjd med ditt köp hos Däckia. Enligt konsumentköplagen måste du som kund reklamera inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som lämnats inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom tre år från det att du har tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.

För att Däckia ska godkänna ett fel krävs att varan är behäftad med ursprungsfel och att du kan visa att du har köpt varan hos Däckia – till exempel genom att uppvisa kvitto. Kontakta oss gärna omgående via kundservice@dackia.se (el till Däckia kundservice, Box 1018, 164 21 Kista) om du vill reklamera något du köpt hos oss.

Bedömningen av det påtalade felet kan behöva göras av tillverkaren. Vid godkänd reklamation, avhjälper Däckia felet alternativt ersätts kunden med likvärdig produkt. Däckia måste dock först konstatera tillverknings- eller materialfel. Om felet är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att häva köpet.

Ersättning i anledning av fel i varan ska inte i något fall omfatta förlust i näringsverksamhet.

3.3 GARANTI

Vid köp av endast däck eller fälgar i vår webbutik ber vi dig som kund säkerställa att den produkt som ska monteras med däcket eller fälgen har passande dimension. Du får på olika sätt hjälp i vår webbutik att säkerställa att du väljer rätt dimension till din bil. Skulle det ändå bli fel och de varor du beställt inte passar din bil, så kommer verkstaden att hjälpa dig utan att själva hanteringen kostar dig något extra. Om din beställning i webbutiken därmed ändras gäller vad som anges i punkt 1.2 ovan.

4 BETALNINGSVILLKOR


4.1 ALLMÄNT

Innan du skickar din beställning får du en indikativ köpsumma i kassan. Vid köp av tjänster, se 1.4, kan extra kostnader tillkomma vid själva utförande, t ex om dina däck behöver monteras på fälg eller om din bil är försedd med TPMS. Eventuellt tillägg för stora hjul debiteras vid utförandet, liksom om din bil är en SUV eller C-bil. Vid bokning av tider utanför ordinarie öppettider, helger och kvällar efter kl.18 kommer pristillägget vid bokning.

Betalar gör du först när du fått din service liksom ev varor och allt är klart i verkstaden. Du kan då välja att betala med kort eller delbetalning. Vi tar emot Visa, Mastercard och de flesta svenska bankkort. Tryggt, enkelt och säkert!

Väljer du att dela upp betalningen eller betala hela beloppet i månaden efter ditt köp, så har du möjlighet att från kassan komma till Resursbank och ansöka om ett Däckiakort och göra en kreditförfrågan. Genom att ansöka om krediten direkt i webbutiken är det förberett och det går smidigare när du kommer och hämtar dina varor eller får dem klart-på-bilen i verkstaden.

Däckiakort

Däckiakortet ger dig möjlighet att handla på kredit hos Däckia och ca 10 000 andra butiker. Vi har avtal med Resursbank, som efter godkänd kreditprövning erbjuder dig att teckna ett Däckiakonto. Information om villkor samt effektiv ränta etc. hittar du här Resursbank Särskilda villkor Du kan också kontakta Resursbanks kundservice på tfn 042 38 20 93.

4.2 BEKRÄFTA KÖP

Beställningen på däckia.se medför en betalningsförpliktelse. Du godkänner detta när du klickar på Skickar beställning/Bekräftar köpet.

5. SÄKERHET OCH SEKRETESS


5.1 KRYPTERING

All information vid kassaprocessen när du gör ett köp hos däckia.se krypteras med 128-bitars SSL-kryptering.

5.2 PERSONUPPGIFTER

När du skickar en beställning på dackia.se uppger du dina personuppgifter. Däckia AB (556527-6952) (”vi”) behandlar dina personuppgifter (främst kontaktuppgifter) såsom personuppgiftsansvarig för att uppfylla avtalet med dig eller den som är avtalspart. Efter intresseavvägning kan vi även komma att behandla dina personuppgifter för marknadsföringsändamål samt för att kunna uppfylla de krav som ställs på verksamheten. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till andra bolag inom Pirelli-gruppen, leverantörer och partners. Vi kan också komma att lämna ut dina kontaktuppgifter till myndigheter för att kunna uppfylla de krav som ställs på verksamheten via lagar och förordningar.

Du har rätt att få besked om vilka personuppgifter vi har om dig samt bl a begära att vi rättar eller raderar personuppgifter genom att kontakta oss via privacy.dept.dackia@pirelli.com eller på DPO_dackia@pirelli.com om du vill veta mer om själva policyn. Utförligare information om vår personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktuppgifter hittar du på [www.dackia.se/integritet]. Om du inte accepterar köpvillkoren på däckia.se, kan du heller inte handla i vår webbutik.

5.3 COOKIES

Däckia använder sig av cookies i samband med att du gör köp. Du kan läsa mer om hur Däckia använder cookies här.